Maskinforum

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #568
    Anonym
    Inaktiv

    länkarmen har ett bakre och ett främre fäste.
    skruvarna är M14x1.5×95
    19mm hylsa.
    Den bakre är genomgående.
    Medans den främre är gängad i horisontellt läge.

    vid demontering av denna så krävs en vinkelhylsa.

    Detta pga att oljetråget tar emot annars.

    längst ut på länkarmen sitter det en spindelled. oftast med en kronmutter och saxpinne.
    denna är lättast att hugga sönder med en huggmejsel om rost existerar där..

    Efter detta så förs en ledgaffel över. leden och sedan slår man på skaftet tills att leden hoppar ur läge.

    vid renovering av länkarmen så byter man detta 3 punkter.
    genom att skruva loss spindelleden.
    Och att pressa i nya bussningar.

    När dessa skruvar ibland rostat fast i bussningarna så krävs det att man kapar av skruvarna och sedan smörjer in noga med kopparpasta på den nya länkarmen.

    Man måste dock försöka att gänga ur skruvarna så långt som möjligt före innan man kapar för att slippa borra och ersätta muttern på den främre bussningen som är placerad i A-ramen.

    Att värma är inte att föredra då gummi lätt fattar eld och i närheten sitter oljefilter mm..

    För att få bästa möjliga åtkomst så montera ner inner skärmen i plast i hjul huset.

    #610
    Anonym
    Inaktiv

    Nu är jobbet med den strilskande A ramen och muttern klart..
    Jag är väldigt nöjd av resultatet.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.