Maskinforum

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #542
    Anonym
    Inaktiv

    Dottern ville ha en gammal folkvagn och fick tag i en som inte varit besiktad på 18 år. Ägaren hade dock bytt det mesta i bromsväg vad man kan se. Vi gjorde några försök att lufta i höstas men fick inte till det. Bromspedalen blev inte stum utan var lite fjädrande samtidigt som den sjönk lite när man tryckte till.
    Jag satsade på att det var huvudbromscylindern som trilskades och handlade en ny. Det är enkretssystem på den här folkan. Efter byte, kontroll att det inte läcker någonstans och efter att ha luftat flera ggr med att pumpa, trampa ner, öppna nippel, stänga, släppa upp pedalen så är det fortfarande som förr. Det finns ett par högre ställen på bromsledningen; där de går över från vänster till höger hjul, kan det vara så att det är svårt att få bort luften just där?
    Hur går jag vidare med det här, fortsätta att lufta som jag gjort?

    #543
    Anonym
    Inaktiv

    det är bara att fortsätta eller köpa en bromsavluftare.

    så man kan suga fram oljan dit den ska.
    pumpa upp tryck och sedan hålla kvar.
    sen lufta och börja om likadant.

    #544
    Anonym
    Inaktiv

    Fortsätta med att pumpa upp tryck, hålla ner, öppna nippel, stänga och släppa upp alltså. Tror du att luften är där bromsröret ligger lite högre till andra sidans hjul så man ska koncentrera sig på de hjulen?

    #545
    Anonym
    Inaktiv

    Ja det är fullt möjligt.
    Man kan även gasa upp bilen i hastighet och bromsa tvärt på en grusad yta.

    De hjul som bromsar ger spår från detta.
    Det eller de som inte bromsar fullt ger nästan inget spår alls.
    Och då vet man vilket ok som man ska lufta.

    #566
    Anonym
    Inaktiv

    Provat flera ggr nu och får inte till detta så ska prova med en bromsluftare från Biltema och se om det löser det, lite enklare om man inte behöver engagera någon att hjälpa till.

    #567
    Anonym
    Inaktiv

    har du provat med att tvärbromsa?
    för att på så sätt se vilket hjul som inte ger bromsverkan?

    #569
    Anonym
    Inaktiv

    Nej, jag har den fortfarande på pallbockar i garaget… det är pyssel med lite annat på den där bilen också… Jag återkommer sedan jag fått den på hjul och kört och bromsat.

    #575
    Anonym
    Inaktiv

    spännande.
    du får gärna ge mer information om du vill..
    Jag bidrar gärna med tips och råd om jag kan.

    #576
    Anonym
    Inaktiv

    vid upphöjt fordon så kan man ta ett momentskaft..
    Och en bräda.

    Man bygger upp trycket på bilens broms för att sedan ta brädan och hålla trycket med.. man placerar brädan på fotbromspedalen och ratten eller sätet.

    Sedan kollar man med ett moment genom att försöka dra runt hjulet med skaftet.
    Det hjul som följer med behöver luftas.

    #577
    Anonym
    Inaktiv

    Ahh, det var ju ett bra tips! Jag googlade lite igår och fick fram något om att ha tryck på bromspedalen länge, det skulle på något vis göra det lättare att få ut luft. I går kväll tryckte jag ner bromsen och satte en bräda mot ratten, ikväll satt brädan fortfarande kvar, men det gick lätt att trycka på den så bromspedalen gick i golvet, jag vet inte om det säger något alls, ska prova ditt tips imorgon. Bromsluftaren från Biltema har jag använt i förrgår och luftade två omgångar utan att det blev bättre.

    #578
    Anonym
    Inaktiv

    det låter som ett inre läckage mer än luft..
    Men främst när man lägger tryck längre tid så vill man se om vätskan läcker ut eller om det är inre läckage..

    ett inre läckage avslöjar sig genom att vätskan går tillbaka men bromsverkan försvinner eller inte uppstår alls..

    #579
    Anonym
    Inaktiv

    har du kollat slavcylindern?
    så att inte denna läcker internt..

    #580
    Anonym
    Inaktiv

    Det som finns är hjulcylindrar och huvudbromscylinder. Vid första försöket i höstas att fixa problemet med lite svampig känsla i pedalen så köpte jag en ny huvudbromcylinder och bytte den samt två slangar som inte var utbytta, allt annat, ja även huvudbromscylindern som satt där, såg nytt ut.

    #581
    Anonym
    Inaktiv

    och inga läckage syns?
    låter som ett inre läckage eller luft..
    Men eftersom pedalen sjunker när den står belastad så misstänker jag mer att det är inre läckage.

    #582
    Anonym
    Inaktiv

    hur ser bromsbackarna ut?
    är de rejält slitna?
    detta kan ge mystiska symptom..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.