Maskinforum

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #583
    Anonym
    Inaktiv

    Inget synligt läckage, nya backar.

    #584
    Anonym
    Inaktiv

    då får vi nog fastslå luft.

    #585
    Anonym
    Inaktiv

    Det inre läckage du pratade om tidigare då, var skulle det kunna vara och hur kan jag avgöra det? Byta ut alla hjulcylindrar?

    #586
    Anonym
    Inaktiv

    det kan vara en hjul cylinder som läcker, men det borde ha gett oljespill isåfall..
    Men det är klart att det syns sämre när inte hjulen snurrar..

    #591
    Anonym
    Inaktiv

    Jag har tänkt lite på ”inre läckage” och antar att du vet både i teorin och i praktiken hur en huvudbromscylinder fungerar och därför tänkte jag fråga dig om orsaken till mitt bromsproblem kan vara att kolven trycks in för lite i huvudbromscylindern? Vad tror du om att inte kolven går tillräckligt långt in, kan det ge någon typ av ”överströmning” inuti cylindern? Det är en enkrets och cylindern påverkas med en ”pinne” som sitter långt ner på den stående bromspedalen. I handboken står att det ska finnas ett glapp på en mm innan pinnen påverkar cylindern, det glappet ska ge någon cm spel högst upp på pedalen. Nu när jag kontrollerar så ser jag att spelet pinne-cylinder är kanske 5 mm så nu har jag justerat ut längden på den och ska sedan under helgen sätta på hjulen och provköra. Jag tycker att pedalen känns mindre svampig, men inte heller att den blir så stum som jag vill ha den, så en luftning till kanske.

    #592
    Anonym
    Inaktiv

    Ja det är fullt möjligt att avståndet mellan pinne-cylinder.
    vid för hårt tryck så kan cylindern släppa trycket i den inre kammaren och då läcka ut i första kammaren vilket ger ett mindre högt tryck på hjulcylindrarna.

    Detta kallas för inre läckage, och kan skada broms cylindern.

    Jag skulle göra som du tänker…
    justera och lufta sedan prova igen.

    #594
    Anonym
    Inaktiv

    Jag tycker att bromspedalen känns bättre nu och efter att ha provbromsat på grusväg så verkar alla hjulen stanna ungefär likadant. Så, lite mer provkörning nu så ska vi se sedan till veckan vad bilbesiktningen säger.

    #604
    Anonym
    Inaktiv

    jajemän.
    Det låter bra.
    Då hoppas vi att det går vägen på besiktningen.

    #617
    Anonym
    Inaktiv

    Bilen är besiktad idag och det gick hur bra som helst, förra bes var 2004.

    #618
    Anonym
    Inaktiv

    jajemän
    grattis 👍👍

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.